Lotte Boonstra (mentor: Theater Artemis)
Lotte Boonstra werkt op het grensvlak van beeldende kunst en theater. In 2017 behaalde ze de master scenografie en kostuumontwerp aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen. Sindsdien ontwikkelt ze performances en theatrale installaties waarin de mens - in al zijn absurditeit en grootsheid - centraal staat. De komende jaren wil Lotte onder mentorschap van Theater Artemis en met steun van het hele PLAN-netwerk het gebied tussen expositie en performance verder onderzoeken. Met haar poëtische, humoristische en soms wrange beeldtaal streeft ze ernaar het perspectief op onszelf en de wereld om ons heen voor een kort moment te kantelen.
Recentelijk maakte Lotte onder meer TEN YEAR SCULPTURES welke te zien was in De Brakke Grond, Amsterdam. De video-installatie toont tienjarige kinderen tezamen met de massa die hen omringt. “We bewegen toe naar een keerpunt waarop er meer mensgemaakte massa op aarde is dan levende biomassa. Het werk relateert aan deze thematiek zonder dat het daarover direct een boodschap wil verkondigen.”
STEL (mentoren: Podium Bloos & Het Zuidelijk Toneel)
STEL is een jong makersduo bestaand uit Thomas Claessens en Romy Moons. Thomas en Romy groeiden op in (de Brabantse provincie) Antwerpen, leerden elkaar kennen op de Toneelacademie Maastricht en legden de artistieke basis voor een langdurige sa-menwerking in 2020 met debuutvoorstelling Stel. Met hun voorstellingen reiken ze subtiele handvaten aan over hoe om te gaan met onbegrip: door het tentoonstellen van onhandige, inefficiënte en onvolmaakte situaties, die resulteren in ongemakkelijkheid, veel humor, ver-rassende inzichten maar bovenal een troostende blik. De komende jaren werken ze onder productioneel en zakelijk mentorschap van Podium Bloos en met artistieke coaching van Het Zuidelijke Toneel door aan een ‘trilogie van de ontmoeting’ en aan het verder verfijnen van hun stijl.
Heintz & Kop (mentor: Festival Cement)
Tom Heintz en Jolein Kop werken als scenografen en theatermakers rondom de aandacht voor datgene waar het oog normaal gesproken niet op valt, om zo verwondering op te roe-pen voor het alledaagse, voor wat er altijd al is. Het duo maakt theater zonder acteurs of tekst, waarin objecten en licht de hoofdrolspelers zijn. Hun eerste voorstelling Pascalerf 48 afgelopen jaar was een onderzoek naar verstilling, gespeeld in een portiekflat, waarbij het publiek ziet hoe de zon langzaam maar gestaag door de kamer beweegt en middels scha-duwen en reflecties de ruimte tranformeert. Met steun van PLAN in een mentorschap door Festival Cement werkt het duo de komende jaren onder meer aan een theatraal planetari-um en een verdere verkenning van poppenspel en mime om te onderzoeken of licht eenzelf-de bezieling kan krijgen.