Beiden studeerden in 2020 af aan de Fontys Academy of Arts in Tilburg, elk vanuit een eigen discipline: Tom aan de Academie voor Theater en Jolein aan Art Communication and Design. Voor hun gezamenlijk afstuderen maakte ze de theatrale installatie GRAY (2021), waarbij toeschouwers naar hun schaduw op een wand keken en bespeeld werden door andere schaduwen, een verwijzing naar de schaduwkant van de mens. In deze samenwerking ontdekten Tom en Jolein hun gedeelde fascinatie voor licht en schaduw.
Deze samenwerking leidde hen in 2022 naar de MA Scenography, waar theater en vormgeving samenkomen. Vanuit deze disciplines verkennen ze de raakvlakken tussen beeldende kunst en theater, op zoek naar een nieuwe vorm: een theater zonder acteurs, dialogen of monologen. Een kunstwerk dat zich ontvouwt in een episode en een epiloog, waarin materiaal en licht de hoofdrol spelen en een bezielde performer worden.
In 2023 creëerden ze Drôome Lôoper, een interactieve lichtinstallatie & pocketpark op de Korvelseweg in Tilburg. Samen met buurtbewoners verzamelden ze meer dan 100 dromen via een speciaal ‘dromenloket’. Deze dromen werden vertaald naar een soundscape. De installatie nodigt bezoekers uit om letterlijk en figuurlijk met hun hoofd ‘in de wolken’ te staan en stil te staan bij de dromen van de buurt. Bij zonsondergang gloeien de sculpturen op, waardoor een droomwereld ontstaat waarin licht, geluid en lokale verhalen samenkomen.
In 2024 ging hun eerste voorstelling Pascalerf 48 – een uitnodiging voor vertraging en verstilling in een portiekflat – in première op Festival Cement. Een bijna drie meter hoge maquette vormt het toneel voor een spel van licht en donker. Een combinatie tussen lichtkunst, beweging en beeldend theater nodigt je uit tot een moment van vertraging en verstilling. De schaduwen en reflecties van het licht worden eindeloos getransformeerd door het passeren van de tijd. Van de opkomende zon die de ruimte met zonnestralen vult tot aan surrealistische beelden van een ondergaande zon in de slaapkamer. De voorstelling heeft gespeeld op verschillende plekken zoals Theaters Tilburg, MOMO festival Rotterdam, Deventer Op Stelten en Fringe Festival Amsterdam.
Naast hun eigen projecten werkten ze de afgelopen jaren samen met diverse makers, wat hen de kans gaf om hun vaardigheden als scenografen en lichtontwerpers verder te ontwikkelen. Zo droegen ze bij aan projecten van Werkplaats van de Woestijne, waaronder Oxygen Debt (2021), Het Gewicht van een Gedachte (2022) en Queertopia (2023). Daarnaast werkten ze samen met Bram van Helden aan Bram vindt Ruimte (2022) en met Collectief Plankton aan Er rent een berg voorbij (2024).
Vanaf 2025 zijn Heintz & Kop verbonden als PLANmaker met als mentor Festival Cement. De komende drie jaar werken ze rondom het thema in- en uitzoomen. Ze onderzoeken hoe licht als een bezielde performer kan worden ingezet om het publiek een moment van verstilling te laten ervaren. Door te spelen met perspectief en focus zoeken zij naar de juiste balans. Hun doel is om het publiek niet alleen tijdens de voorstelling, maar ook daarbuiten een nieuwe manier van kijken mee te geven, een blik die toepasbaar is in het dagelijks leven. Het doel van Heintz & Kop is om een existentiële K.O. uit te delen aan het publiek, hierdoor ontstaat er ruimte voor verstilling, zelfreflectie en contemplatie.