Ook Noud Sleumer is op de DDW te vinden met 'Culturalized Wind Power'
De relatie met windenergie is veranderd, maar hoe? Nederland heeft een eeuwenlange relatie met windenergie. Traditionele windmolens waren noodzakelijk voor de lokale veiligheid en levensstandaard – van het malen van graan en zagen van hout tot het leegpompen van polders. Molenwieken gebruikte men voor lokale communicatie. De oude windmolens waren ingebed in een economisch, technologisch en sociaal-lokaal systeem. De hedendaagse windturbines zijn daarentegen anonieme torens van staal die volgens velen het landschap ontsieren. Ook hebben ze geen directe maatschappelijke of economische relatie meer met de lokale gemeenschap. De sociale relatie met windenergie is vervreemd.
Noud Sleumer stelt de vraag of wij op basis van onze historische verbinding met windmolens, de huidige windturbines niet opnieuw kunnen inbedden in zowel een technologisch-economische als in een sociaal-cultureel systeem waarmee mensen zich weer persoonlijk en collectief verbonden voelen. In de expositie gebruikt hij ons culturele erfgoed in de vorm van traditionele keramieken tegels, borden, kopjes en souvenirs om een nieuw soort windmolen te ontwerpen, die onze huidige relatie met windenergie bevraagt. Zijn expo is te bezoeken bij Pennings Foundation, Geldropseweg 63.
The New Old, Objects for use, heet de tentoonstelling van Verkstan op de DDW. Over opnieuw tot stand brengen van de connectie tussen een object en gebruiker. Het uitlichten van verouderd erfgoed door het creëren van nieuwe objecten. In de moderne tijd verliezen we vaak de connectie met voorwerpen en gereedschappen om ons heen. In een wereld die wordt beheerst door een snel tempo en industrie, missen we onbedoeld de kunst, het begrip van materialen en het erfgoed dat verweven zit in onze dagelijkse objecten.
De tentoonstelling is een eerbetoon aan de kunst van vakmanschap en het rijke erfgoed dat het met zich meedraagt. Als een collaboratieve werkplaats organiseren ze een Open Studio en presenteren de tentoonstelling: 'The New Old: Objects for use'. Met deze expositie willen de makers aandacht vestigen op verhalen die in de vergetelheid zijn geraakt, met als doel beter begrip en een diepere band met onze bezittingen. De expo toont een gevarieerde mix van functionele objecten, bestaande uit onder andere: koksmessen, schoenen, meubels en zelfs een ingenieuze oven voor het koken boven een open vlam.
Het collectief bestaat uit Ruben Warnshuis, Tom Schoonhoven, Ben van Kemenade en Vasco Verissimo. De locatie voor deze expositie is de eigen werkplaats. Die bestaat uit twee ruimtes: een gemeenschappelijke werkplaats voor machines en een ruimte waar elke maker zijn eigen plek heeft.
Katinka Feijs verzorgt rondleidingen tijdens Design Tours op de DDW
Ontwerper
Katinka Feijs is dit jaar gids bij de Dutch Design Week. Ze geeft rondleidingen in de Design Tours voor organisaties, bedrijven en overheidsinstanties. Relevante tours die een kijkje geven in de toekomst. Rondleidingen langs design-projecten in studio’s en werkplaatsen, op een specifieke locatie, op basis van een bepaald onderwerp, of op maat gemaakt .Ze deelt haar enthousiasme over ontwerp met de groep, deel je met je gasten wat ontwerp voor hen en hun organisaties kan betekenen, en zorgt voor relevante verbindingen.
Bram de Vos exposeert op twee locaties bij de DDW
Bij Evoluon staat Bram op de expositie van Embassy of Food, met een kick-off expo om het project 'De Toekomst Boerderij' te ontwikkelen met vijf ontwerpers, waaronder Bram zelf. Op DDW 2024 is er een grote expo om het resultaat van een jaar werk te laten zien. Het is nu onderdeel van de expositie Next Nature - Spacefarming. Alle dagen van de DDW te bezoeken. De opening is 23 september en het blijft voor een heel jaar staan.
Ook bij Evoluon: Embassy of Food in samenwerking met de Seizoensarbeiders. Bram presenteert de ontwikkelingen vanuit het project 'Farming Artist in Residence' door Seizoensarbeiders. Bij de expositie Next nature - Spacefarming, te zien. Alle dagen van de DDW te bezoeken.
Bij Spoor-K is een expositie te zien van Galerie Transnatural waar Bram deel van uitmaakt. De galerie heeft afgelopen december de expositie Radical City incl. gestart, waar zijn project Uprootig Agro-Systems een onderdeel van is. De expositie laat nieuw werk van elke ontwerper zien. Hoe kan Nederland in de toekomst onafhankelijker worden op het gebied van energie? Met de toenemende instabiliteit in de wereld is het duidelijk geworden hoe afhankelijk Nederland is. Zijn er alternatieven dichterbij huis te bedenken? Brams focus ligt op de houten windturbine, upcyclebare zonnepanelen, energieopslag met luchtdruk of calcium. Mogelijkheden die dichtbij huis ontwikkeld kunnen worden. Voor de houten windturbine, bijvoorbeeld, kunnen we bossen aanleggen om daar ons materiaal van te krijgen. Deze concepten vertaalde hij naar de omgeving van landgoed de Wielewaal in Eindhoven en het heeft het gebied tot een multifunctioneel park gemaakt. Alle dagen van de DDW te bezoeken.
Bekijk de video over de expo van Noud Sleumer