"Samen met Ruben Warnshuis, mede-Design to Market ontwerper, werk ik aan een project van Waterschap de Dommel. Met design thinking hebben we gekeken welk product we konden ontwerpen om mensen te stimuleren hun hemelwater af te koppelen. Dat is beter voor de natuur en voorkomt meer hittestress. Daarvoor ontwikkelen wij een campagne om mensen te informeren en activeren”, vertelt ze. 
 
Gedragsverandering
“Het product is bedacht en uitgewerkt, de laatste technische details lopen we nu door. Op de Dutch Design Week 2024 presenteren Ruben en ik dit project ook. Het gaat vooral over gedragsverandering en een gezondere leefomgeving voor mens en dier, vertelt Katinka. “Daarnaast ben ik bezig met een project over de kracht van plantaardige voeding). Het is een project van Jaap Korteweg, de oprichter van de Vegetarische Slager. Via mijn designcoach, Barbara Vos, ben ik hierbij betrokken geraakt. Ze is als creatief leider van de Embassy of Food (DDW) verbonden aan het project en vroeg mij erbij.”
 
Levendige beelden
Deze projecten passen helemaal bij Katinka en haar missie om visueel verhalen te vertellen over een duurzame en leefbare toekomst. “Ik mag in kaart brengen wie er allemaal nodig is om dit project daadwerkelijk te kunnen realiseren. Dat illustreer ik dan op een levendige manier, zodat mensen zich er ook in herkennen”, vertelt ze. “Op de Dutch Design Week komen de bevindingen bij de Embassy of Food te staan.
 
Een laatste, belangrijke opdracht voor Katinka, is haar samenwerking met NaNa Bio. Hierin brengt ze het belang van biologisch eten en de landbouw daarbij in kaart in posters en infographics. Voor Europese campagnes, maar ook nationaal. “Ik verdiep me steeds meer in de onderwerpen waarover ik illustraties maak, dat vind ik heel belangrijk. Ik wil echt weten wat er aan de hand is en ook mee kunnen denken met opdrachtgevers”, vertelt Katinka.
 
Meer verdieping
“Dat heb ik ook heel sterk geleerd bij de opleiding ‘Persoonlijk leiderschap’ bij Design to Market. Ik heb het nodig om me te verdiepen, ben intrinsiek gemotiveerd. Ik maak niet alleen oppervlakkige, leuke beelden, maar het moet echt inhoud hebben”, zegt ze. “In mijn werk neem ik meer ruimte voor onderzoek en kan ook beter deze complexe thema’s vertalen naar beelden op die manier.”
“In deze opleiding hebben we echt naar onszelf gekeken als ontwerper en persoon en daardoor ben ik meer bewust geworden van wat ik doe en waarom. Daarnaast is mijn netwerk zoveel groter en heb ik veel nieuwe mensen leren kennen door Design to Market. Ik weet beter hoe ik me kan profileren en welke woorden ik juist wel of niet wil gebruiken.”