Over Sanne Nouws

In 2013 studeerde Sanne Nouws af aan de Regieopleiding van de Amsterdamse Theaterschool. Daarvoor studeerde ze af als theaterdocent aan de Academie voor Theater in Tilburg (2008).

Sanne Nouws verzamelde de afgelopen jaren een eigen huis om zich heen: House of Nouws. Met deze artistieke kern van generatiegenoten bestaande uit vormgevers Sanne Lips en Liesje Knobel, lichtontwerper Wilfred Loopstra, dramaturg Thomas Lamers, actrice Nina Fokker en zakelijk leider Suzanne Kortbeek, bouwt Sanne nu aan een wild oeuvre. House of Nouws maakt bonte voorstellingen met existentiële thema’s, zwarte humor en smeuïg spel, afwisselend voor jeugd en voor volwassenen.
 

(Tekst gaat verder onder de afbeelding)

1030

Voor jeugd maakte Sanne bij Theater Artemis, de Toneelmakerij en STIP theaterproducties voorstellingen die onder andere speelden op festivals als Cement, Tweetakt en als Keuze van de Krakeling op het Nederlands Theaterfestival. Met het plan voor Hendrik IV (ongeschikt voor kinderen) voor 6+ won Sanne de STIP Jeugdtheaterpitch. Haar jeugdvoorstellingen zijn feestelijk ontregelend. Ze bestaan niet zonder de reacties van kinderen in het publiek. De jonge toschouwers zitten als hooligans in het theater, betrokken en partijdig.

Voor volwassenen zoekt Sanne een zelfde soort actieve rol voor de toeschouwer. Ze werkt graag op locatie en maakte voorstellingen bij onder meer Atelier Oerol/Over het IJ, Orkater en Vis à Vis.
Het beste idee voor iedereen is de eerste voorstelling die Sanne onder de vlag van House of Nouws maakte. Deze voorstelling was in 2018 te zien op Festival Cement, Oerol en Theaterfestival Boulevard en vormde de start van het tweejarig traject dat ze met Cement uitzette en binnen de Nieuwe Makers Regeling van FPK gaat realiseren. Als regisseur en schrijver zal Sanne ook werkzaam zijn bij Mugmetdegoudentand waar ze in 2019 een nieuwe voorstelling zal schrijven en regisseren. In 2019 deed House of Nouws tijdens Festival Cement een spelonderzoek met FOMO.
 

Leonie Clement
Belangrijk voor Sanne is dat wij meevoelen, sterker nog mee verantwoordelijk zijn voor hun lot. Dit vanuit een sterk geloof in de kracht van mededogen en de kracht van de nuance als mogelijke oplossing voor wantrouwen en pessimisme. Dat optimisme spreekt ons bijzonder aan.”

Waarom werd Sanne Nouws geselecteerd voor PLAN?

Leonie Clement, artistiek leider Festival Cement over Sanne:

“Uit Sannes werk spreekt een enorme liefde voor het ambacht van het spelen. Een liefde voor TONEEL, voor doen alsof, vaak met een klassieke bron als referentie. Grootse gebaren, zich bedienend van alle theatrale uithoeken maakt ze bont en veelkleurig werk over kleine mensen met te grote problemen. Belangrijk voor Sanne is dat wij als toeschouwers deze mensen niet alleen aanschouwen, maar meevoelen, sterker nog mee verantwoordelijk zijn voor hun lot. Dit vanuit een sterk geloof in de kracht van mededogen en de kracht van de nuance als mogelijke oplossing voor wantrouwen en pessimisme. Dat optimisme spreekt ons bijzonder aan. Deze kleine mensen beziet Sanne altijd met een lichte toets en humor, zonder zich boven hen te plaatsen.

Sanne maakt graag werk voor kinderen en werkt graag op locatie. Ze is een doorwrocht denker en maker en bedient zich daarbij van een eclectische mix aan stijlen, mensen en werkwijzen.”