Instrumentenleer
‘Ik behaalde mijn bachelor compositie aan het Utrechts Conservatorium en volgde daarna een master aan het Fontys Conservatorium in Tilburg en het Koninklijk Conservatorium Den Haag. Een compositieopleiding in de richting pop of jazz lag voor de hand, maar ik heb heel bewust voor klassiek gekozen. Ik wilde de instrumentenleer beheersen; weten wat de instrumenten kunnen om zo te ontdekken wat ik ervoor kan schrijven.’
 
Zelf creëren
‘Een ander deel van mijn werk bestaat uit educatie, ik ben muziekdocent en geef jongeren les in componeren. Samen met compagnon Anne-Maartje Lemereis heb ik de stichting In de Knop opgericht, die als doel heeft compositie een vast onderdeel van muziekeducatie te laten zijn. Daarmee zetten we in op het zelf leren creëren.’

Remy's podcast over nieuwe muziek: Oorwurmers

Genre
‘Het genre waarbinnen ik werk is heel breed. Als kind kocht ik van mijn eerste zakgeld een keyboard waar ik op rommelde. Later stapte ik over op een computer en maakte beats waar mijn vriendjes op rapten. Ik schrijf nu vooral akoestisch werk dat ik combineer met elektronische invloeden.’
 
Music Hub
‘Wat ik als componist oplever zijn in feite noten op papier, het muziekstuk bestaat dan nog niet echt. Pas als een ensemble of muzikant het speelt, wordt het tastbaar voor anderen. Het traject bij de Music Hub wil ik vooral gebruiken om mijn composities om te zetten in geluid, zodat ik mijn oeuvre opbouw. Omdat nieuwe muziek een niche genre is, biedt zo’n portfolio van autonoom werk meer inzicht in mijn werk.’

Mentor Bert Palinckx, November Music
‘Remy is een heel open iemand, een verbinder. Dat zie je terug in zijn educatiewerkzaamheden: hij weet hoe hij jongeren kan activeren en motiveren in de workshops componeren die hij geeft. Hij stimuleert hen eigen materiaal te ontwikkelen.’”
Mentor Bert Palinckx, November Music
‘Als componist zit Remy nog in de onderzoekende fase, hij is zijn eigen stijl aan het ontdekken. Tot nu toe heeft hij zich vooral op zijn directe omgeving gericht, binnen de Music Hub gaan we zijn werkveld breder trekken naar samenwerkingen met nieuwe musici en ensembles.’”