Over Katja Heitmann

De Duitse choreografe Katja Heitmann (Hamburg, 1987) studeerde in 2012 af aan de Fontys Dansacademie in Tilburg. Ze groeide op in de dansschool van haar ouders en besloot na haar gymnasium Dans te gaan studeren. Na twee jaar maakte ze de overstap naar Choreografie en daar werd al snel duidelijk dat ze een eigen kijk op dans en theater had. Een blik die voorbij de grenzen  van de verschillende disciplines zoekt naar de invloed van alledaagse technologie op de samenleving. Heitmann vraagt zich af wat ‘beweging’ is en kan worden in onze gedigitaliseerde maatschappij.

Katja is gefascineerd door de menselijke behoefte om grip te krijgen op ‘de realiteit’. De mens creëert continu systemen om de wereld te controleren, maar die systemen nemen ons uiteindelijk vaak over. Wie (of wat) beweegt wie? Vanuit deze vraag onderzoekt ze continue nieuwe thema’s, disciplines en theatervormen. Het heeft haar de Prijs van de Nederlandse Dansdagen Maastricht 2016 opgeleverd.

Katja maakte o.a. This is not a show, Selfiefy Myself en iNcorporeality (2014), For iTernity  en iTernal Playground (2015), Siri Loves Me en Pandora’s Dropbox (2017).

Katja Heitmann werd van 2013-2016 ondersteund door PLAN. Van 2014 – 2020 werkte Katja in een meerjarig samenwerkingsverband met DansBrabant. Katja maakt vanuit haar eigen stichting This is not a show, wordt ondersteund door de Gemeente Tilburg, de Provincie Noord-Brabant en het Fonds Podiumkunsten. Katja blijft vanuit haar autonome positie in de toekomst ook graag verbindend werken met het Brabantse veld.

Vanaf 2019 bouwt Katja aan Motus Mori. Ze werkt vanuit het idee dat beweging met uitsterven wordt bedreigd. Vooral bewegingen die niet efficiënt zijn en geen directe oorzaak dienen. Katja wil een plek creëren waar we deze bedreigde menselijke motoriek kan analyseren, kan bewaren in een fysiek levend archief en deze choreografische sculpturen aan het publiek kan tonen. Daarvoor werkt ze samen met kunstfestivals en musea om een ​​reeks choreografische sculpturen te creëren. In galerijen, musea, kerken, theaters stelt ze deze uitvoeringen ter plekke tentoon. Het resultaat zijn indrukwekkende meerdaagse – multi-uur performance-exposities.


 

Heleen Volman
Zij is zo’n kunstenaar die je iedere samenleving gunt. Met een betrokkenheid als die van haar en met de vragen die zij stelt, blijf je wakker, kritisch en alert. Zo’n kunstenaar waarvan je weet dat we onszelf tekort doen als we haar stem zouden negeren.”
Jan Bijker
Ik ben vandaag totaal overweldigd door Motus Mori Het resultaat vandaag overtreft alle verwachtingen!. Ik ben anderhalf uur gebleven, misschien te kort, maar kom morgen weer. Heb me totaal opengesteld . En werd in vervoering geraakt door de prachtige dansers, de magistrale minimale bewegingen en de muziek die precies past. De locatie werkt natuurlijk ook perfect mee. Ik werd, op een goede en gelukkige manier, enorm melancholisch van de performance en meen precies te begrijpen wat je met het stuk wil zeggen. Ik heb heel veel gezien maar dit is absoluut een van de hoogtepunten. Well done! ”
Zahira Mous
De verrassing (van de Nederlandse Dansdagen, red.) Siri Loves Me”

Heleen Volman, artistiek leider DansBrabant over Katja: 


“Door haar intelligente en compromisloze zoektocht naar de verhouding tussen lichaam en technologie is de samenwerking met Katja Heitmann een feest van verbazing, betovering en bezinning. Katja stelt vragen, aan zichzelf en aan ons. ‘Wie beweegt wie?’ ‘Waarom doen we wat we doen?’ en ‘Wat is de rol van de kunstenaar?’ Ze geeft geen eenduidige antwoorden maar maakt ons, haar publiek, in kleurige installaties waarin het lichaam de kern van de zaak is, deelgenoot van deze vragen. Ze laat ons denken en voelen en maakt ons daarmee misschien ook wel een beetje verantwoordelijk voor hoe we ons samen als maatschappij organiseren. Katja’s werk is filosofisch en concreet tegelijkertijd, herkenbaar en gelaagd.

Minutieus onderzoekt ze welke beweging past bij haar vragen. Met feilloze precisie brengt ze dans waar dans nog nooit geweest is en voegt ze uitgesproken statements toe aan onze dagelijkse omgeving, zonder ze op te dringen. Ze dwingt je niet om publiek te zijn, ze laat je bij de dingen stil staan, maar ze laat je ook de vrijheid om eraan voorbij te gaan.

Katja Heitmann is een niet alledaagse maker die zichzelf als doel stelt zo diep mogelijk door te dringen in de alledaagsheid van het menszijn. Zij is zo’n kunstenaar die je iedere samenleving gunt. Met een betrokkenheid als die van haar en met de vragen die zij stelt, blijf je wakker, kritisch en alert. Zo’n kunstenaar waarvan je weet dat we onszelf tekort doen als we haar stem zouden negeren.”