Over Eva Line de Boer

Theaterregisseur Eva Line de Boer had aanvankelijk haar zinnen op acteren gezet. Ze volgde daarvoor twee jaar de Artiestopleiding (Koning Willem I College Den Bosch) en switchte naar de Docent Theater Opleiding in Tilburg. Tot ze besefte dat regisseren haar meer aansprak. Ze volgde hiervoor de Regie Opleiding aan de Toneelacademie Maastricht waar ze in 2014 afstudeerde. In haar regie kan ze vorm geven aan haar fascinatie voor de toename van het openlijk delen van emoties in de openbare ruimte. Ze portretteert mensen die hun gevoelens uitdragen en zich daar zeer bewust van zijn. Haar personages zijn zeer divers qua leeftijd, afkomst en culturele achtergrond. Eva Line waakt ervoor dat de acteurs niet de rollen spelen die je op basis van genoemde criteria zou verwachten. Ze streeft naar diversiteit en ze verbeeldt dit streven op een eigenzinnige manier. Met haar gestileerde werkwijze oogst ze veel lof. Op haar schoorsteenmantel prijken inmiddels de Ton Lutz Award voor de meest veelbelovende afstudeerregie (Euphoria), de René Lobo Stok voor lef, durf en moed (Toneelacademie Maastricht) en de BNG Bank Nieuwe Theatermakersprijs 2016 (Dit gebeurt allemaal tegelijk).

(Tekst gaat verder onder het filmpje)
 

In 2017 maakte Eva Line de Boer onder de vleugels van PLAN de Cement Productie TUTORIAL, the art of living (première 25 maart 2017 tijdens Festival Cement). Eva en haar team onderzochten vlogs en tutorials: filmpjes waarin mensen via hun eigen YouTube-kanaal hun leven vastleggen of instructie geven. Van hoe je de perfecte eyeliner aanbrengt tot hoe je omgaat met een depressie: het lijkt alsof alles te leren valt. Gefascineerd door het openbare delen maakten ze een voorstelling over de intimiteit van het internet.

In 2018 werkt Eva, uitgestroomd uit PLAN, samen met Belinda van der Stoep aan bijzondere onderzoeksavonden over schoonheid. Frozen Beauty is een Cement Productie en was te zien tijdens Festival Cement 2018.

Leonie Clement
In de poging het leven hanteerbaar te maken schuilt voor Eva de hoop. We kunnen de poging alleen zien als we heel nauwkeurig kijken. Naar de wereld als een poppenkast, naar elkaar en naar onszelf.”

Waarom werd Eva Line de Boer geselecteerd voor PLAN?

Leonie Clement, artistiek leider Festival Cement over Eva Line:

“Eva’s werk kenmerkt zich door een sterke stilering. Een stilering van gedrag. De mens die zichzelf dwingt te bewegen binnen een sjabloon. Hoe zien mensen er uit in bepaalde situaties en hoe verschuilen ze zich achter de façade van hoe ze denken dat het eruit zou moeten zien? Door dat sjabloon schemert altijd de meedogenloze werkelijkheid die daarachter ligt. Eva heeft een fascinatie voor donkere emoties en gemoedstoestanden, zoals rouw, depressie en angst. 

Belangrijk daarbij is dat de personages in de voorstellingen van Eva zich altijd bevinden in een situatie van openbaarheid. Er is sprake van een overbewustzijn bij de personages omdat ze bekeken worden door anderen. We mogen lachen om de onthande mensfiguren. In de poging het leven hanteerbaar te maken schuilt voor Eva de hoop. We kunnen de poging alleen zien als we heel nauwkeurig kijken. Naar de wereld als een poppenkast, naar elkaar en naar onszelf.

Deze eenzame poserende mensen onder een meedogenloos vergrootglas doen pijn aan je ogen en grijpen je bij de keel, omdat ze zo ver weg zijn van echt contact. Ze pogen hard, maar falen harder.”