Begraafplaats

Doodswens is een naam die snel furore maakte in de black metal scene, maar ook daarbuiten kent men deze band van onder andere Inge van der Zon (20-6-1996, Leiden) ondertussen. Zo toog de band eerder dit jaar naar een begraafplaats in Bergen op Zoom voor een fotoshoot. Dat viel natuurlijk nogal op, waarna een bezoeker de beheerder verwittigde, die op zijn beurt de politie belde. Het liep af met een sisser nadat de band had uitgelegd wat ze daar deden en aangaven de foto’s niet te gebruiken als daar aanstoot aan werd gegeven. Een fotoshoot zonder foto’s dus, maar met de nodige promotie, omdat een aantal kranten en websites dit nieuws oppikten.

Europa

De band heeft echter zulke ‘promotie’ niet meer nodig, want vorig jaar tekende Doodswens bij het bekende platenlabel Svart Records. Van der Zon: “Daarna ging het vrij snel. We kregen veel aanvragen voor shows en deden onze eerste Europese tour, samen met het grote Marduk. Toen werd voor mij wel duidelijk dat de band alles voor mij betekent en dat ik het liefst wil gaan voor een full time bestaan als muzikant. Ik merk dat het voor mij persoonlijk erg belangrijk is om deze uitlaatklep te hebben en dus kijken we nu met Music Hub Brabant hoe we zowel de band in het traject kunnen passen als ook mijn bestaan als muzikant een plek kan krijgen.”

Oorspronkelijk werd Doodswens opgericht door Inge en Fraukje, die elkaar leerden kennen op de opleiding aan de Metal Factory in Eindhoven. Voor het live gedeelte zijn daar nu 2 personen aan toegevoegd, en doet Fraukje op dat gebied juist een stap naar achter. “Tijdens onze tour met Marduk kwam Fraukje erachter dat het live gedeelte haar te veel stress bracht en dat ze dat niet meer wilde. De creatieve klik die zij en ik hebben blijft natuurlijk bestaan, waardoor zij zeker een onderdeel van Doodswens blijft. Ze was er de afgelopen shows ook gewoon bij, alleen dan niet meer op het podium.” Met behulp van Music Hub moet die live show nu naar een hoger niveau getild gaan worden. Zo is een van de peilers in dit traject de live sound onder handen te nemen. De band wil door te gaan werken met bijvoorbeeld triggers op de drums ervoor zorgen dat de sound altijd en overal precies zo is zoals de band in gedachte heeft.

Music Hub Brabant

Nu de band een gedaanteverwisseling heeft ondergaan op het podium kan er weer volop getourd worden, en dat is ook een belangrijk stuk dat belicht wordt in het Music Hub Brabant traject. Stefan School, programmeur bij de Pul in Uden, begeleidt de band in dit traject. “Toen duidelijk werd dat Doodswens dit jaar onderdeel ging worden van Music Hub, zijn we gaan kijken hoe we dit zo goed mogelijk voor hen kunnen inrichten. Tijdens de eerste gesprekken werd al direct duidelijk dat het live gedeelte erg belangrijk is en dus zijn we als eerste gaan kijken hoe we Doodswens kunnen helpen om dat naar een hoger niveau te trekken. Een van de dingen die we aan gaan pakken is om het touren makkelijker te maken, door de logistiek aan te pakken en de band te voorzien van goede flight cases. Ook de podiumpresentatie hebben we onder de loep genomen en we kijken nu naar een totale make over van die presentatie. Dat wil zeggen dat we nu met enkele experts kijken hoe we de perfecte sfeer op het podium neer kunnen zetten. Daarbij kijken we zelfs naar details zoals mic stands, maar ook naar een eventuele backdrop… naast het altar dat de band al geruime tijd op het podium heeft.”

Individuele ontwikkeling

“Naast het feit dat we de live shows voor het Music Hub traject onder de loep gaan nemen en die willen verbeteren, wil ik dit traject ook gebruiken om te werken aan mijn bestaan als muzikant,” aldus Inge. “Het is echt ongelofelijk fijn dat we als band deze support krijgen, omdat we voor ons gevoel nu een beetje op een make-or-break moment zitten. Maar naast het feit dat we naar de live show van de band kijken, wil ik dit traject ook inzetten om mezelf als muzikant meer te kunnen profileren. We gaan samen met experts kijken hoe we ervoor kunnen zorgen dat ik ook thuis begeleiding krijg bij mijn drummen. Op die manier hoop ik betere home recordings te kunnen gaan maken, maar ook mezelf meer te kunnen profileren als drummer door bijvoorbeeld drumsessies te gaan filmen en die naar buiten te brengen.”