Door experimentele methodieken en een sterke vormgeving, creëert zij concepten voor upcycling. Zo opent zij de ogen voor nieuwe mogelijkheden met reststromen én weet zij de aandacht van media te vangen. Het resultaat is een kleine serie producten in een (food) design- of modecontext. Met haar bijzondere ontwerpen creëert Billie mediawaarde. Online via influencers en offline in tijdschriften en tijdens tentoonstellingen. Een voorbeeld is de MUDERNISM collectie, waarin een residu van waterzuivering is verwerkt tot glazuur.
Billie van Katwijk | MUDERNISM
Geïnspireerd door cycli in de natuur geeft Billie restproducten een nieuwe vorm. Deze kosten namelijk veel geld en vormen een imagoprobleem voor bedrijven. Ondergewaardeerde materialen krijgen betekenis door design en vertellen een verhaal.
Billie van Katwijk | MUDERNISM - "Inspiring sustainable objects that tell a story"
Inspired by cycles in nature, Billie reshapes residual products. These cost a lot of money and pose an image problem for companies. By finding beauty in unexpected places, she gives new value to by-products from, for example, the food industry.
Based on material research, she develops new concepts with their own identity and aesthetics. Undervalued materials gain meaning through design and tell a story.
The result is a small series of products in a design or fashion context. With her unique designs, Billie creates media value. Online via influencers and offline in magazines and during exhibitions. An example is the MUDERNISM collection, in which a water treatment residue is processed into glaze.