Vanaf 2024 is Alesya als PLANmaker verbonden aan DansBrabant. De komende drie jaar werkt ze aan de doorontwikkeling van haar experimenteel project Motus Sonus – een project dat ze samen opzette met componist Max Frimout. Motus Sonus gaat het spel aan tussen beweging, geluid en ruimte. Het project begon met een 2×2 houten platform met zendmicrofoons, rechtstreeks verbonden aan de modulaire synthesizers van Max. De bewegingen van Alesya vormden de input voor Max’ live compositie. Zijn geluid beïnvloedde andersom weer Alesya’s choreografie. Het onderzoek breidde zich langzaamaan uit, waarbij het platform niet meer de enige vorm van interactie was, maar de akoestiek van de hele ruimte meedeed.
Het afgelopen jaar groeide Motus Sonus uit tot een interdisciplinaire samenwerking tussen uiteenlopende geluids- en bewegingskunstenaars, waarbij Alesya de rollen van danser, choreograaf en curator in zich verenigt. Motus Sonus werd een doorgaand onderzoek naar andere samenwerkingen en nieuwe manieren van choreograferen. De wisselwerking tussen hedendaagse kunst en urban cultuur zijn een belangrijke bron van inspiratie. Afgelopen jaar verschenen al edities in onder andere De Fabriek in Eindhoven, The Grey Space in the Middle in Den Haag en in art gallery The Windmill in Seoul (Zuid-Korea). DansBrabant was betrokken bij de laatste editie-tot-nu-toe in De Pont museum in Tilburg.
Tijdens haar PLANperiode onderzoekt Alesya haar rol als curator en ze onderzoekt een andere manier van dansmaken, waarbij klank, ruimtegebruik, interdisciplinaire samenwerking en een andere, actieve rol van het publiek de sleutels zijn. Gekende (genre)kaders daagt ze uit, andermans experimenten biedt ze een platform. Alesya zoekt samenwerking met uiteenlopende locaties en nog onbekende dans-communities – in Nederland en daarbuiten. Haar PLANperiode wordt afgesloten met een groot Motus Sonus Festival in eigen stad, Den Haag.
Alesya komt uit de (Russische) straat-en club scene, waar ze de liefde voor house dance ontwikkelde – een clubstijl die de nadruk legt op gearticuleerd beenwerk en heavy flow. Ze won prijzen bij internationale battle events als Juste Debout (Parijs) en Summer Dance Forever (Amsterdam). Met haar bewegingstaal brengt Alesya haar voetwerk tot abstracties als ritme, pulsatie, stilte of lichaamsgeluiden.
Alesya’s werk bestaat bij de gratie van het hier en nu. Improvisatie weet ze te koppelen aan doordachte frases, ruimte is voor haar een klankbord waartoe het lichaam zich verhoudt.