TALENT: LOLA GIELEN
‘Na bijna een jaar samenwerken is het prototype van Neo met de hulp van ASML ontwikkeld naar een product dat zo de markt op kan. Toen ik anderhalf jaar geleden afstudeerde met dit project had ik nooit gedacht dat dat kon. Ik heb tijdens Smart Design to Market een hele ontwikkeling doorgemaakt.’
WAS DAT NODIG?
‘Toen ik klaar was met de opleiding ging ik solliciteren. Ik dacht: ik ga gewoon werken als designer. Maar er zijn niet veel banen en voor jezelf beginnen is ook niet zo makkelijk. Op school was ik gewend om te werken vanuit opdrachten die me door docenten werden gegeven inclusief deadlines. Als je er alleen voor staat, heb je ineens niets meer om naartoe te werken. Dat vond ik echt lastig.’
HOE KWAM JE TERECHT BIJ SMART DESIGN TO MARKET?
‘Dat gebeurde vorig jaar, tijdens de Graduation Show. Het was zo druk toen, dat ik op de dag zelf niet eens doorhad wat er gebeurde. Ik kreeg een folder in mijn hand gedrukt. ‘S avonds thuis las ik het pas. Op de folder stond: ‘Gefeliciteerd, je bent geselecteerd voor Smart Design to Market!’. Ik besloot om mee te doen. Ik wilde mijn afstudeerproject Neo graag verder ontwikkelen.’
HOE KIJK JE ER NU OP TERUG?
‘Dit jaar is voor mij super leerzaam geweest. Het voelt voor mij als een soort, tsja, master-opleiding na de Design Academy eigenlijk. Ik werd ineens projectleider, en ik moest een team aansturen. Het belangrijkste dat ik heb geleerd, is dat je op mensen af kunt stappen. Als je iets nodig hebt, dan kun je er gewoon om vragen. En zo leerde ik nog veel meer skills voor in de ‘echte wereld’. Daar ga ik de rest van mijn carriere nog profijt van hebben.’