Die handtekening onder het contract was overigens niet echt een apotheose: een digitale krabbel op een pdf, in zijn eentje achter de laptop. Lachend: ‘Ik was vooral bezig met hoe dat moest, een digitale handtekening zetten.’ Er was wel champagne hoor, ’s avonds, met zijn huisgenoten. Om het einde van een stressvolle periode te vieren, waarin hij moest kiezen uit drie uitgeverijen. Voor een ander was het misschien ‘mocht kiezen’ geweest, niet voor hem. ‘Ik had bij alle drie de uitgeverijen een goed contact met de redacteur. En ik kan al zo moeilijk nee zeggen. Maar uiteindelijk voelde ik me bij De Arbeiderspers het meest op m’n gemak.’
De krabbel was de streep onder een moment waar hij jaren naartoe had gewerkt. Een belangrijk stempel van goedkeuring, niet afkomstig van iemand die slechts de loftrompet steekt uit liefde. En hij weet: ‘Zonder de steun van een uitgeverij is het bijna onmogelijk om serieus carrière te maken als schrijver.’