Hoe zou je je praktijk willen omschrijven en welk medium gebruik je graag in je werk?
Ik ben een kunstenaar met een fascinatie voor kralen. Ik heb een textielachtergrond en ben opgeleid in Den Haag waar mijn fascinatie is begonnen. Ik leerde daar over het zachte van textiel, de garens, hoe stof wordt geweven en koos toen voor de kraal. Dat is een hard materiaal en het werd juist de uitdaging om de kraal toch een tactiele uitstraling te geven. Kralen komen in heel veel verschillende culturen voor, en vaak zit er ook een boodschap in verwerkt. Zo zijn er in Afrika kralen gebruikt als liefdesbriefjes. De kraal kent een geschiedenis en was vroeger een handelsmiddel. Er is een verhaal dat Columbus dit gebruikte bij Native Americans; een ruilhandel die ook mensenhandel was. Die zwaarte is onderdeel van de koloniale geschiedenis en in die zin is de kraal een symbolisch object. Tegelijkertijd gaat het over ambacht, zoals de kralentasjes bij klederdrachten. Inmiddels is er wel bekend wie de beugel heeft gemaakt, maar niet wie de kralen heeft gebreid terwijl dat tot stand gekomen is door kennis en ervaring. Juist dat ambacht is mooi en is iets dat ik vaak uitoefen met anderen om mijn wandtapijten van kralen te maken.