Masha van Vliet: Je werk is altijd heel persoonlijk. Het komt vaak voort uit een persoonlijke beleving of herinnering. In het werk ‘OMA’ herschep je een jeugdherinnering aan het logeren bij je oma. Wat is die herinnering?

Albert van Abbe: Ik logeerde soms bij mijn oma en de kamer waarin ik sliep lag aan de weg. Het licht en geluid van de voorbijrijdende auto’s is mij altijd bijgebleven. Ik associeer die combinatie van licht en geluid met iets prettigs, maar vind het op een bepaalde manier ook heel poëtisch en melancholisch. Ik houd van het herhalende, van wanneer beeld en geluid synchroon lopen. Het heeft iets ‘wiegends’. Als kind wiegde ik mezelf in slaap, nu houd ik van sporten die repetitief zijn, zoals zwemmen. Techno heeft ook dat herhalende en dat is dus ook wat me erin aanspreekt. Muziek maken is voor mij een soort therapie. In mijn werk probeer ik die situaties en ruimtes waarin ik me fijn voel opnieuw te scheppen en met anderen te delen. Ik hoop in het werk ‘OMA’ mijn gevoel bij die jeugdherinnering over te brengen bij het publiek.

Music Hub Brabant heeft Albert in staat gesteld om zijn interdisciplinaire werk door te ontwikkelen.

De expositie 'OMA' is daar een onderdeel van, aangedragen door de directeur van Willem Twee in samenwerking met FAQ Festival (voor elektronische muziek). 

 

Ontdek meer over Albert

MvV: Je hebt een fascinatie voor synchroniciteit, oftewel gelijktijdigheid. Door de bekende psycholoog Carl Jung omschreven als: ‘een zinvolle vorm van toeval van uiterlijke en innerlijke gebeurtenissen, die zelf niet direct verbonden zijn’. Je ervaart het als meer dan gewoon toeval, omdat de twee gebeurtenissen voor jou met elkaar te maken hebben. Sommige mensen hebben dat met een combinatie van getallen, jij hebt dat met de combinatie van licht en geluid.

 AvA: Er zijn mensen die synesthesie hebben, waarbij een bepaalde zintuigelijke ervaring een andere zintuigelijke indruk oproept. Zo zijn er mensen die kleur kunnen proeven of geluid kunnen zien. Een bekende kunstenaar als Wassily Kandinsky scheen dit te hebben. En Kanye West! Ik heb dit helaas niet volgens mij, maar ik zie wel bepaalde associaties tussen licht en geluid. Als ik een tik hoor, dan zie ik ook een witte lichtflits. Bij bepaalde herinneringen of momenten in mijn leven komt dit terug. De synesthesische ervaring is een onderwerp dat in mijn werk steeds centraal staat en ik als een soort doel voor ogen heb. Ik ben steeds op zoek naar de perfecte combinatie van licht en geluid. Daarnaast komt mijn werk dus inderdaad altijd voort uit het persoonlijke, maar ik denk dat in wezen het werk van elke muzikant/kunstenaar autobiografisch is.

MvV: Je bent ongeveer twintig jaar geleden begonnen als DJ. Op een bepaald moment ben je video- en lichtinstallaties gaan maken, eerst als ondersteuning van je muziek, daarna als individuele kunstwerken. Kun je iets vertellen over hoe en waarom je hiermee bent begonnen?

AvA: Ik ben eigenlijk juist begonnen vanuit het beeld; ik ben opgeleid als grafisch vormgever en heb toen ik jonger was veel met graffiti gedaan. Ik heb op de kunstacademie gezeten, maar op dat moment was ik eigenlijk al veel meer met muziek bezig en dat vond ik veel interessanter, dus met de academie ben ik toen gestopt. Deze achtergrond verklaart wel mijn ‘grafische’ benadering van muziek. Mijn kunstachtergrond heeft er denk ik ook aan bijgedragen dat ik muziek makkelijk naar beeld weet te vertalen. Deze tentoonstelling geeft mij de mogelijkheid om juist de experimentele kant van mijn werk verder uit te diepen.

Lees het volledige interview bij Willem Twee

Wil je contact opnemen?

Mail naar Albert van Abbe