Voorheen dacht ik dat ik uniek was, maar daar ben ik niet zo zeker meer van…

Op 10 april is Ahn in een Infinity walk op STRP festival te bewonderen, een performance over het verslaafd zijn aan constante groei en de wens om niet oud te worden. Zelf zal hij voor de wandeling veranderen in een verkoper van zonnebrandmiddelen. Maar wie is Ahn Sung Hwan en wat zijn z'n drijfveren? 

Ahn studeerde Chemical Engineering én Product Design aan Hongik University in Zuid-Korea en werkte samen met een theatercollectief. Ongeveer 5 jaar geleden kwam hij naar Nederland waar hij de master Contextual Design aan de Design Academy in Eindhoven heeft gevolgd. Nu exposeert hij zijn werk in Nederland en Seoul en wordt hij ondersteund door Zer01ne (Hyundai Motors). 

Van product design naar kunst

Met Inversie maakt hij de switch van product design naar de kunst. Voor Ahn is het stellen van vragen door uitingen van kunst belangrijk, en niet het zoeken naar antwoorden zoals hij dat bij design ervaart. Zijn werk bestaat vaak uit objecten gecombineerd met een performance. ‘Eigenlijk iedereen kan zichzelf vermenigvuldigen, het is een simpele een marketingtruc’ geeft hij aan.

Zijn werk bestaat vaak uit objecten gecombineerd met een performance. ‘Eigenlijk iedereen kan zichzelf vermenigvuldigen, het is een simpele een marketingtruc’ geeft hij aan. Een van zijn werken was een collectie van ballonnen in de vorm van zijn gezicht. Bezoekers dachten dat het om zijn ego ging. ‘Het heeft niets te maken met narcisme, ieder hedendaags individu laat zichzelf tegenwoordig graag zien. Ik denk dat reproduceren eerder een 'overlevingsmethode' van levende wezens is. Alle wezens op aarde hebben instinctief hun DNA (gegevens) gekopieerd en verspreid, en tegenwoordig gebeurt die verspreiding ook sociaal en cultureel, bijvoorbeeld via digitale media.'

Regelmatig duikt hij in websites als AliExpress en Amazon op zoek naar relikwieën om te gebruiken voor zijn werk. Hij is geïnspireerd door de kwantiteit van de stad, zoals bijvoorbeeld enorme supermarkten. In Nederland voelt hij zich vrijer om autonoom te werken, er is meer ruimte voor experiment dan in Korea.

Ahn, Sung Hwan over Inversie

Ahn wilde aan Inversie deelnemen vanwege zijn behoefte aan een professioneel netwerk om de switch van design naar beeldende kunst te maken. Hij zocht personen om zich heen om mee te reflecteren. Zowel met zijn mentor Griet Menschaert, als de andere Inversies Emmie Liebregts, Vince Donders, Sam Scheuermann, Britte Koolen, Maja Bolier en Ursa Prek. ‘De meeste talenten lijken meer autonoom te werken dan ik, mijn eigen werk start vaak met onderzoek’. Een uitdaging vindt hij het om zijn werk in woorden te vatten, hij weet dat het moet, maar liever zou het directe daarvan weglaten.

Zijn ambitie is beroemd te worden en daarvoor te leren van de ontmoetingen met curatoren en de museumwereld. Beroemd zijn is nodig om onafhankelijk te zijn en in het eigen onderhoud te voorzien. Hij geeft aan ‘Kunst vertegenwoordigt ook een commerciële kant wat een praktisch doel heeft en geen zaak is van het eigen ego. Het is dus puur een praktische doel, niet een zaak van ego.’

De kunstenaars om te volgen volgens Ahn?

Vroeger was hij fan van James Turrell, maar duik vooral ook eens in het concept van Jesus… die heeft pas een goed merk neergezet en maakt wonderen mogelijk.

Meer over Ahn?

Check hier de website of volg zijn Instagram 

Mentor Griet over Ahn, Sung Hwan

Griet Menschaert is de Inversie mentor van Ahn, Sung Hwan en beweegt zelf tussen kunst, communicatie en journalistiek met een grote fascinatie voor de invloed van de context op de mens. Tevens is ze hoofdcurator van het jaarlijkse slow magazine KONT magazine.

Wat ik Ahn wil meegeven? Laat je zien en wacht niet af! ‘Het woord ‘ondernemerschap’ vind ik lastig, het impliceert dat de kunstenaar in het kapitalistisch systeem moet meedraaien. Een kunstenaar moet communiceren met de wereld. De ‘andere blik’ meegeven is erg cruciaal in deze tijd.’

Griet heeft veel ervaring met kunstenaars op zoek, vanwege hun leeftijd of een discipline wisseling. Binnen Inversie kan zij haar eigen vreemde methode van het ondersteunen van een kunstenaar nuttig maken. ‘En natuurlijk vind ik het fijn om van jonge mensen te leren. Die verrijking is ook voor mijn praktijk weer interessant en zinvol.’  

 

Tekst; Moniek Simons & Esther van Rosmalen