Geschreven door Simone Vos | Hoofdbeeld door Daisy de Pater

Dit jaar is er veel gebeurd: je documentaire 'Wat achterblijft' werd op televisie uitgezonden, je won de eerste prijs op het Look & Roll Film Festival in Zwitserland met je documentaire 'Sky' en je bent aan Next begonnen. Hoe is dat voor jou?  

“Nou, ik vond het best spannend allemaal. Zeker 'Wat achterblijft' was een groot project met veel keuzes, afwegingen en samenwerkingen. Ik heb bij Teledoc Campus een subsidieaanvraag gedaan voor de documentaire. Dat is een project van de publieke omroep en het Nederlands Filmfonds. Ik heb me 2,5 jaar met die documentaire beziggehouden en twee weken geleden is ‘ie bij AVROTROS uitgezonden”, vertelt Loes.

“'Sky' heb ik in 2016 gemaakt, het is een documentaire over een jongetje dat een ernstige gehoorbeperking heeft. Hij heeft het gevoel dat niemand hem begrijpt, maar hij begrijpt anderen ook niet altijd. Hoe verstaan we elkaar eigenlijk? De film heeft op diverse filmfestivals gedraaid en dus in Zwitserland een prijs gewonnen. Dat is helemaal te gek, het is een erkenning voor mijn werk. En het maakt het daarna makkelijker om de film op andere festivals te krijgen.”

“Next is voor mij een mooie stimulans om meer na te denken over mijn eigen beroepspraktijk. Hoe zorg ik ervoor dat mijn film bij het juiste publiek komt? En waar sta ik zelf over tien jaar? Mooi om daar mee aan de slag te mogen in dit traject.”

Goed bezig dus. Wil je wat meer vertellen over de documentaire 'Wat achterblijft'? Hoe kwam je op dat idee en wat is het eindresultaat?

“Mijn vader is vier jaar geleden totaal onverwachts overleden. Mijn ouders zijn gescheiden, dus mijn broer en ik hebben samen zijn huis leeggeruimd. Ik heb geen afscheid kunnen nemen van mijn vader, dus voor mij was dat leegruimen een afscheidsmoment. In alles wat ik zag liggen, zag ik een laatste bewijs van dat mijn vader er was geweest. Mijn broer wilde juist aanpakken en erdoorheen. Dat botste wel toen.”

2340

“Die emoties en herinneringen die spullen oproepen, vond ik een mooi concept. Na twee jaar dacht ik: "Ik ga er een film over maken. Rouw is een lastig onderwerp om over te praten, maar middels spullen kan ik het verhaal vertellen." Maar ik wilde niet mijn eigen situatie gebruiken, dus ben ik met researchers die vanuit het project meededen, op zoek gegaan naar een familie die ik mocht filmen in hun opruimproces na het overlijden van een dierbare.”

“Vooraf heb ik ook bij een aantal families meegelopen om te kijken hoe de opruimfase bij hen ging en hoe de dynamiek is in zo’n familie. Voor de documentaire wilde ik bewust geen gezichten in beeld, want ik wilde dat het ging om de spullen en niet om de emoties van de personen. Iedereen kan zich er dan in herkennen. Ik heb uiteindelijk drie zussen gevolgd in hun opruimproces. De omroep vond het eerst wel spannend toen ik zei dat ik geen gezichten en emoties in beeld wilde, maar ze waren gelukkig heel tevreden over het resultaat.”

2341

Foto door Tamino Parren

“Via uitvaartondernemers ben ik bij deze drie zussen terecht gekomen. Ik kende hen helemaal niet en zij hadden net een week geleden hun moeder begraven. Dat vond ik wel spannend. Maar we hebben veel contact gehad en ze wilden graag meewerken.”

“Als autonoom maker zoek ik graag het filmisch experiment op. Ik hou van documentaires met een sterk uitgesproken vormkeuze. Niet omwille van het experiment, maar om je verhaal zo goed mogelijk te kunnen vertellen. ‘Hoe’ je een verhaal vertelt, zegt meer dan ‘wat’ je vertelt. Het was wel spannend omdat ik niet wist of het zou werken en de druk van buitenaf best hoog is. Maar iedereen was er blij mee, ook al vonden de zussen het best confronterend om terug te zien.”

Beeld: Achter de schermen bij 'Wat achterblijft' 

Heel mooi om te horen. En hoe past het Next-traject in jouw plannen als filmmaker?
“Nu de documentaire op televisie is geweest, denk ik: ‘Hoe kan de film nou nog meer teweegbrengen dan alleen in een uitzending?’ Voor mij is film een kunstvorm. Ik wil een kunstwerk maken, maar wil anderen die in een rouwproces zitten er ook mee verder helpen. Daarom vind ik het mooi dat mijn film in een thema-avond over rouwverwerking gedraaid gaat worden. Dat er een gesprek op gang komt.”

“Door Next en die film denk ik meer na over mijn beroepspraktijk. Hoe komt mijn film bij de juist mensen terecht? En ik heb binnen Next een workshop over impact maken gehad, daar denk ik nu meer over na. Daarnaast ben ik meer bezig met mijn lange termijnvisie. Hoe zorg ik ervoor dat ik een fijne werksituatie heb? En hoe presenteer ik mezelf online? Maar ook: hoe richt ik mijn werkweek in? Met die vragen ga ik nu aan de gang.”

“Ik vind Next een heel tof traject, waarin je op alle vlakken die je wilt, begeleiding kunt zoeken. Ook het contact met de andere Next’ers en andere makers uit de hubs, is fijn. We lopen vaak tegen dezelfde vragen aan, zijn allemaal creatieve makers. Mijn netwerk is zeker uitgebreid dit jaar, dat neem ik mee in mijn duurzame toekomst als maker.”

Ontdek meer over Loes

Talenten zijn van cruciaal belang voor de ontwikkeling, vernieuwing en bevordering van kunst en cultuur. In Next staat talent op het gebied van innovatief bewegend beeld (animatie, illustratie, documentaire, virtual reality, games, visual effects) centraal. Alle delen van de keten zijn betrokken bij Next, zo dragen high end commerciële studio's zoals PostPanic en Submarine bij aan het traject. 

TalentHub Next