Kern van het werkplan is de artistieke groei van De Toegift. Centraal staat het doorontwikkelen van hun live-show, waarbij het collectief streeft naar een interdisciplinaire performance. Uniek is de integratie van beeldende kunst in hun optredens, aangevoerd door zanger en beeldend kunstenaar Maxim. De band zoekt naar samenwerking met jonge modeontwerpers voor hun podium outfits en wil een verfijnde beeldtaal ontwikkelen die de dynamiek van hun liedjes volgt. Hun doel: een decor dat niet alleen een visuele maar ook narratieve aanvulling vormt op hun muziek en dat flexibel genoeg is voor diverse podia. Roelofs: ““Eerder was de rol van de mentor binnen het Music Hub Brabant traject meer dat van geleider, terwijl dat nu meer dat van coördinator begint te worden, een functie iets meer op de achtergrond en bij de samenwerking met De Toegift is dat erg voelbaar. De mensen in deze band weten namelijk echt precies wat ze willen.”

Een nieuwe fase in muzikale creatie

“In het verleden kon het doel van een band zijn om hun live show te verbeteren en dan keek ik met hen mee hoe we dat konden aanpakken en wie we daarvoor konden inschakelen. De Toegift heeft in hun plan dit al direct uitgewerkt en weet hoe en met wie ze dat willen gaan aanpakken. Wat nog maar eens mijn rol als coördinator versterkt, in plaats van geleider.” Een andere sleutelfactor in het plan is de productie van het derde album. De band benadrukt het belang van collectieve creatie, waarbij de nieuwe leden van de band, in de vorm van een violist en dwarsfluitist, eerder in het schrijfproces worden betrokken. Dit zou moeten leiden tot een frissere en verrassende aanpak in hun liedjes.

Ook staat er een focus op de verdere ontwikkeling van Tom, de producer, die zijn technische kennis en vaardigheden wil aanscherpen om op nationaal niveau mee te kunnen draaien. “In de band zitten verschillende karakters, wat erg goed werkt. Zo is zanger Maxime beeldend kunstenaar en is hij vooral bezig met de visuele aspecten van de band, terwijl Tom bijvoorbeeld erg veel bezig is met de productie kant. Hierdoor is er eigenlijk direct een soort van taakverdeling binnen de band, waarbij iedereen iets anders oppakt en dat werkt heel erg goed.” aldus mentor Roelofs.

8135

Zakelijke professionalisering

Op zakelijk gebied is professionalisering een kernpunt. De band, momenteel een VOF, onderzoekt de optimale bedrijfsstructuur en de rol van de bandleden daarin. Een structureel verdienmodel is cruciaal om de bandleden in staat te stellen meer tijd aan De Toegift te wijden. Daarnaast is het uitstippelen van een helder marketingplan, met inbegrip van het groeien naar 5000 volgers op Instagram, een belangrijk doel.

Methodologie en middelen: De bouwstenen van succes

De Toegift benadert hun doelen met een pragmatische strategie. Voor de ontwikkeling van hun liveshow zoeken ze ondersteuning voor lichtplannen en het realiseren van beeldende installaties. Om hun opnameproces te verfijnen, kijken ze naar coaching en samenwerking met professionals uit de Benelux. Het verbeteren van de technische vaardigheden van Tom en het aanmoedigen van een meer collectieve proces wat betreft de songwriting zijn ook prioriteiten. De band heeft ook specifieke behoeften geïdentificeerd, waaronder samenwerking met een mixing engineer, het opzetten van een twee-jaren plan en het aanvragen van subsidies. Het investeren in nieuwe studio apparatuur en het plannen van repetities voor hun shows zijn ook essentieel in dit plan.

Tot slot presenteert De Toegift een nauwgezette planning. De komende maanden zijn gevuld met activiteiten zoals het mixen en masteren van hun tweede album, photoshoots voor persfoto’s en album artwork, en de productie van videoclips. Ook het verbeteren van bedrijfsvoering en marketingstrategieën staan op het programma, evenals het voorbereiden van hun liveshow voor festivals en clubs. Het plan culmineert in de release van hun tweede album en de presentatie op ESNS in januari 2025. “De Toegift is een band die in de toekomst ook weleens de stap zou kunnen zetten naar de theaters. Dit is niet iets wat we per se hebben besproken, maar als ik kijk naar hun plannen en hun ideeen over hoe een show van De Toegift er in de toekomst uit moet zien, kan het best zo zijn dat ze ook de theaters in kunnen. Belangrijk is echter een duidelijke focus en die ligt nu op de tweede plaat en alles wat daarbij komt kijken.”

De band is ook onderdeel van het Hybrid Music Vibes traject, een initiatief van De Effenaar, een project gericht op de integratie van digitale technologieën in de live muziekbeleving. In de context van de pandemie, die een aanzienlijke verschuiving naar online muziekconsumptie teweegbracht, bood het project een uniek platform voor talentontwikkeling. Dit omvatte niet alleen het verkennen van digitale technieken in de Makerspace van Effenaar, maar ook een reeks lezingen, registraties van optredens en een talkshow. Financiële en technische steun werd geboden door partners zoals Effenaar, Innovatielab, ClickNL en Cultuur Eindhoven. Marco: “Aangezien het een jonge band is, ontwikkelt de Toegift zichzelf nog sterk en dit kan in de toekomst verschillende kanten op gaan en ik ben blij dat ze onderdeel zijn van deze Hybrid Music Vibes, omdat het de band een nog bredere basis geeft.”

Met dit gedegen werkplan zet De Toegift ambitieuze stappen naar artistieke vernieuwing en zakelijke groei, waarbij hun passie en creativiteit als fundament dienen voor toekomstig succes.

 

Music Hub Brabant nieuws: