Ambities op het snijvlak van kunst en bedrijfsvoering

In een gesprek met Holthuis, realiseerde de band zich dat hun ambities de capaciteiten van individuele leden overstijgen. "We hebben altijd op gevoel gewerkt, zonder duidelijk plan. Dit leidde tot stress en chaos," vertelt bassist Timmy de Man. Hun doel is nu om via dit traject een langetermijnplan te ontwikkelen, wat meer stabiliteit en structuur moet brengen in hun muzikale carrière.

Een cruciaal onderdeel van dit plan is de release van hun nieuwe album in november 2024. De band heeft een crowdfunding hiervoor lopen en mikt op een toekomstige distributiedeal, naast het versterken van hun internationale aanwezigheid door samenwerking met een boeker. De PR voor het album moet op termijn bijdragen aan meer bekendheid en succes.

8214

Gestructureerde aanpak via diverse trajecten

Het traject omvat gedetailleerde stappen voor elk domein: van artistieke ontwikkeling tot operationele uitvoering. Het werkplan van het album wordt ondersteund door coach Michel Nienhuis, die ook helpt met subsidie aanvragen. Voor de distributiedeal denkt de band aan een samenwerking met Suburban Records, terwijl voor de PR mogelijk een zelfgeschreven plan wordt geïmplementeerd, gezien eerdere teleurstellende ervaringen met externe PR. “Ze willen tijdens het MHB traject eigenlijk proberen een semi-professionele band op te zetten. Dus met boeker, label (of distributeur) en promotor met eigenlijk als groter doel om op Jera on air te spelen. Samen zijn we toen gaan kijken hoe we dat kunnen bereiken,” aldus mentor Daan Holthuis. 

Benodigde middelen: Van opname tot promotie

De realisatie van het album vereist een scala aan middelen. De opnames doen ze zelf, terwijl de mix en mastering worden verzorgd door een externe partij. Artwork is in handen van Abstract Chaos Design, en voor de financiering wordt gekeken naar crowdfunding en subsidieaanvragen. Ook wordt er gekeken naar een spectaculaire releaseshow in Poppodium 013 als de plaat eenmaal klaar is.

8215

Een gedetailleerde tijdlijn richting succes

Het werkplan bevat een minutieuze planning die loopt tot eind 2024. Van het uitbrengen van singles tot het opzetten van PR-campagnes, alles is zorgvuldig uitgestippeld. Cruciale activiteiten omvatten de opname en promotie van het album, de zoektocht naar een geschikte boeker en het leggen van contacten met potentiële partners. “Gelukkig lopen er in Nederland enkele bands rond, zoals Distant uit Rotterdam, waar we naar kunnen kijken als voorbeeld en die we willen uitnodigen voor een gesprek voor tips en inspiratie. Natuurlijk kijken we ook naar dergelijke bands om te zien welk pad zij hebben bewandeld.”

Met dit gedetailleerde plan lijkt Changing Tides klaar om de wereld te veroveren, niet alleen met hun muziek, maar ook met een vernieuwde, professionele aanpak. Music Hub Brabant lijkt de perfecte springplank voor deze ambitieuze metalband. De toekomst klinkt luid en duidelijk voor Changing Tides... Wil je Changing Tides helpen hun nieuwe plaat uit te kunnen brengen? → Crowdfunding campagne

8216

Meer Music Hub Brabant nieuws: