"Veritas" begint met een muzikale frase van Perzische invloed, geïnspireerd door de avâz-e Dashti, een subgroep van het dastgâh-e Shur, het Perzische modale systeem dat een meditatieve staat oproept. Het koor zingt in kwarttonen en mengt flamenco-, Andalusische, klassieke westerse en Arabische maqâm Bayati klanken. Het stuk verbindt de Oostelijke en Westerse muzikale tradities en leidt de luisteraar van stormachtige turbulentie naar een diepe rust.

"De Reis" is geïnspireerd door de muziek die de reizigers langs de Zijderoute begeleidde en stelt een dialoog zonder woorden voor tussen verschillende culturen. Sami Yusuf opent het stuk met een alt-solo, gevolgd door solo's op erhu, balaban en ney. Dit stuk, gecomponeerd in de modus Navâ met allusies op de aeolische modus, creëert een levendige en tijdloze ruimte waarin oude muzikale tradities communiceren met de hedendaagse luisteraar.

8104

"Meditaties op een musette van Couperin" is geïnspireerd door François Couperin en verkent onverwachte kruisingen tussen muzikale tradities. Het stuk begint met een getrouwe herinterpretatie van Couperin's werk en gaat over in een klanklandschap verlicht door het Turkse makam Segah-systeem. De kora en koorstemmen geven het stuk een transcendente dimensie en nodigen de luisteraar uit tot een verkenning van zowel vertrouwde als exotische muzikale talen.

"Het Vuur Vanbinnen" roept de vlam op die brandt in het hart van gepassioneerde mensen. Dit muzikale tapijt weeft mystieke draden van muziek en poëzie, en verbindt de aeolische modus van de Europese koormuziek met Andalusische modale vormen en de tonale rijkdom van het Midden-Oosten. Het stuk brengt de luisteraar naar een plaats van kennis voorbij woorden en is gebaseerd op teksten van mystieke auteurs zoals Kaygusuz Abdal, Hildegard van Bingen, Mansur ibn al-Hallaj en Abu al-Hasan al-Shushtari.

"Levende Liefde" is een eerbetoon aan de klassieke muziektradities. Het begint in de complexe geometrie van de barokstijl en brengt de luisteraar naar het Azerbeidzjaanse muzikale erfgoed van Centraal-Azië. De beweging eindigt met een liefdesbrief die de emoties van een epische reis verweeft en eindigt met een gevoel van mysterie, vreugde en diep respect voor de wijsheid van muziek, verrijkt met zinnen uit de geschriften van de Franse mystica Thérèse de Lisieux.
Volg Amin op Instagram.

Meer Music Hub Brabant nieuws: