Timmy de Man is bassist van Changing Tides en erg enthousiast om deel uit te maken van Music Hub Brabant. “Om eerlijk te zijn, kende ik Music Hub niet dus ik moest wat onderzoek doen toen we werden gevraagd om hier aan deel te nemen. Ik heb toen enkele oud deelnemers gesproken, zoals mensen van de band Another Now en al snel werd duidelijk dat dit een hele mooie kans voor ons is. Dus zijn we nu met Daan aan het kijken hoe we dit traject gaan invullen. Zo zijn we op zoek naar een boeker en hopen we dus op Jera on Air te spelen, maar vanaf 2024 ook wat internationale shows te kunnen gaan spelen. Vooral Belgie, Frankrijk en Duitsland kunnen erg interessant voor ons zijn.”
Dergelijke gesprekken tussen artiest en mentor staan altijd aan de basis van het Music Hub Brabant traject. De band of artiest geeft aan hoe hij of zij Music Hub Brabant wil inzetten en samen met de mentor wordt gekeken hoe dat bereikt kan worden. Holthuis: “Vanuit 013 vinden wij talentontwikkeling erg belangrijk. Niet alleen in samenwerking met Music Hub Brabant, maar ook met bijvoorbeeld de Rockacademie. Wij zien daar een taak voor ons, want de talenten van vandaag zijn toch ook weer de headliners van morgen.”
Als groot poppodium wil 013 dus graag meedenken en werken aan talentontwikkeling. Directeur Frens Frijns legt uit dat dit vanuit de oprichting van 013 eigenlijk al belangrijk is. “Toen 013 in 1998 open ging werden eigenlijk 3 organisaties samengevoegd: Noorderligt, Batcave en Muzikantenwinkel, vooral vanuit de laatste twee werd er toen ook al aan talentontwikkeling gedaan.” De afgelopen 11 jaar stond Frijns aaan het roer bij 013, met een achtergrond die diep geworteld ligt in de muziek en cultuursector, heeft Frijns zich ontwikkeld tot een visionaire leider, bekend om zijn innovatieve en vooruitstrevende benadering van muziekevenementen en -beheer.
Frens Frijns begon zijn carrière in de muziekindustrie waar hij al snel opviel door zijn passie voor live muziek en zijn talent voor organisatie. Voordat hij bij 013 kwam, had hij al een aanzienlijke ervaring opgedaan in de sector, waaronder als programmeur bij de Effenaar. “013 was het eerste speciaal voor popmuziek ontworpen gebouw van de Benelux en in de jaren daarna is elke zaal in Nederland verbouwd tot een dergelijk poppodium. Daarnaast was het ongehoord voor Nederlandse begrippen dat 013 een capaciteit had van 2000, wat het in 1998 veruit het grootste poppodium van Nederland maakte. Hierdoor was 013 als zaal erg interessant voor boekers en artiesten en ben ik altijd erg geinteresseerd geweest naar de ontwikkeling ervan.”
Frijns staat bekend om zijn scherpe visie op de rol van muziekpodia in de hedendaagse cultuur. Hij benadrukt het belang van live muziek als een middel voor culturele expressie en gemeenschapsvorming. Zijn aanpak kenmerkt zich door een sterke focus op diversiteit en inclusiviteit, zowel in de programmering als in het bereiken van een breed publiek. “Gedurende de jaren is ons profiel wat belegender geworden. Wij focusten ons vooral op de ‘muziek van gisteren’ zoals we dat noemen. Dus wij programmeerden niet per se de muziek van vandaag en nog minder de muziek van morgen, daarnaast waren wij erg sterk in heavy muziek. Na de verbouwing van 8 jaar geleden, hebben wij besloten om het programma juist wel meer naar de muziek van vandaag en morgen te trekken en een actueler aanbod te creëren. Toen hebben we nieuwe peilers onder 013 gebouwd, zoals een sterker aanbod in hiphop, elektronische muziek en alternative mainstream.”